Goede zorg is niet in lijstjes te vangen Een casemanager slaat een brug tussen patiënt en specialist. Bas heeft meer gesprekstijd, is flexibel en altijd bereikbaar. We ontmoeten Bas in zijn spreekkamer, met zijn telefoon op tafel. ‘Die kan ieder moment overgaan en dan moet ik ons gesprek onderbreken,’ kondigt hij aan. Om vervolgens van wal te steken over wat hij prettig vindt aan het contact met zijn patiënten. ‘Ik volg ze vijf jaar lang. Van de verdenking op kanker tot de diagnose, het behandelplan en controles; ik ben het eerste aanspreekpunt en we weten elkaar te vinden.’ ‘Ik wil de mens achter de patiënt zien’ In vijf jaar tijd leer je elkaar goed kennen. Dat beaamt Bas: ‘Als de telefoon gaat, weet ik vaak direct wie ik aan de lijn heb. Ik zoek er misschien nog enkele gegevens bij en dan ga ik meteen aan de slag met de vraag van mijn patiënt. Ze mogen altijd contact met me opnemen, bijvoorbeeld als ze iets niet vertrouwen. En eventueel dezelfde dag nog langskomen. Patiënten zeggen dat ze dit persoonlijke contact fijn en vertrouwd vinden. Ze hoeven niet iedere keer opnieuw hun verhaal aan iemand anders te vertellen.’ Het liefst ziet Bas zijn patiënten in persoon. ‘Met lichamelijk onderzoek en eigen observaties krijg ik een goed beeld van de patiënt als een geheel,’ geeft hij aan. ‘Zo ontstaat een band die me alert maakt op kleine veranderingen, bijvoorbeeld in de oogopslag of subtiele opmerkingen.’ > Lees verder vanaf de computer of android smartphone > Lees verder vanaf de iPad of iPhone 3 Pagina 4

Pagina 6

Voor sportbladen, online handleidingen en relatiemagazines zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw edities.

Jij 2015-04 Lees publicatie 16Home


You need flash player to view this online publication